Daudzevas dzelzceļa stacija ir stacija Aizkraukles novada Daudzeses pagastā līnijā Jelgava I – Krustpils, un ir viena no neparastākajām Latvijas dzelzceļa stacijām. To atklāja 1904. gadā grāfa P. Šuvalova īpašumā kā ierindas starpstaciju toreizējā Maskavas – Ventspils dzelzceļa līnijā. Vēlākajos gados tā kļuva par vienu no noslogotākajiem dzelzceļa kravu pārkraušanas punktiem. 1897. gada 21. maijā tika izsniegta atļauja Ribinskas dzelzceļa sabiedrībai veidot dzelzceļa līniju un 1904. gada 11. novembrī tika atklāta Maskavas – Ventspils 1094 km garā dzelzceļa līnija. Tā bija sadalīta vairākos posmos, ar regulāru vilcienu kustību posmā Krustpils (Jēkabpils) – Tukums, kurā bija arī Daudzevas stacija.
Pirmā pasaules kara laikā (kopš 1916. gada) stacijai bija stratēģiska nozīme – tā atradās netālu no vācu armijas pozīcijām Daugavas kreisajā krastā. Stacijai bija apsardze, jo vācieši to bija izvēlējušies par bāzes vietu frontes apgādei ar pārtiku un munīciju, pielāgojot sliežu ceļus normālplatumam – 1435 mm. Kara laikā sliežu posmi tika ļoti sabojāti un vilcienu kustību maršrutā Sēlpils – Krustpils izdevās atjaunot tikai 1930. gadā.
Brīvvalsts un arī padomju okupācijas gados stacija kalpoja kā svarīgs preču pārkraušanas punkts un savienojums ar Viesītes šaursliežu dzelzceļu. Pie stacija bija viena no svarīgākajām kokmateriālu krautnēm. Daudzi vietējie iedzīvotājiem te strādāja par krāvējiem - izkraujot, iekraujot un pārkraujot uz platsliežu dzelzceļu kravas.
Padomju laikos Daudzevas stacijas ēkā bija uzgaidāmās telpas pasažieriem, kase un pat bufete, kur varēja paēst zupu un otro ēdienu, iedzert arī alu. Atradusies arī telegrāfa centrāle. Stabila pasažieru satiksme dzelzceļa līnijā Jelgava – Krustpils pastāvēja līdz 2000. gadam, kad tika secināts, ka tā vairs nav rentabla. 2014. gadā stacijas ēka tika renovēta un 2021. gadā tai nomainīja jumtu. Mūsdienās stacijas telpās izvietotas drošai vilcienu kustībai svarīgas iekārtas. Tagad tā atkal kalpo kā kravas vilcienu izmainīšanās punkts un joprojām ir nozīmīga kopējā dzelzceļa infrastruktūrā. Vilcienu kustību uzrauga dispečers Rīgā un arī Daudzevas stacijas dežuranti ir gatavi uz vietas organizēt drošu vilcienu kustību un manevru darbu, tāpēc stacijas ēkā viņiem atvēlētas dienesta telpas.
Foto: Raitis Krūmiņš